音と映像のプロフェッショナル展「Inter BEE 2024」のトークセッションに、当社代表の石井義樹が登壇しました。太陽企画のプロデューサー大内まさみささんと、AOI Pro. プロデューサーの三須大輔さんと共に、「広告プロデューサーの仕事とは?」「各社のSDGsな取り組み」「サステナブルな働き方について」などをテーマにディスカッションしました。
日時 : 11月14日(木)
「Japanese Original Production 広告映像のプロデューサーが見る制作現場のいま」
パネリスト:石井義樹(株式会社キラメキ代表取締役社長 / エグゼクティブプロデューサー)/大内まさみ(太陽企画株式会社プロデューサ)/三須大輔(AOI Pro. プロデューサー)
司会:林永子
// Inter BEE 2024とは //
今年で60回を迎える日本で随一の音と映像と通信のプロフェッショナル展
コンテンツビジネスにかかわる最新のイノベーションが国内外から一堂に会する国際展示会
会期 : 2024年11月13日(水)~11月15日(金)
会場 : 幕張メッセ(〒261-8550 千葉県千葉市美浜区中瀬2-1)
入場 : 無料(全来場者登録入場制)
主催 : 一般社団法人電子情報技術産業協会(JEITA)
公式サイト:https://www.inter-bee.com
写真左から : 三須大輔、大内まさみ、石井義樹
President Yoshiki Ishii participated in the talk session at Inter BEE 2024, the professional exhibition for sound and cinema. Together with Masami Ouchi, producer of Taiyokikaku, and Daisuke Misu, producer of AOI Pro., he discussed topics of “the work of advertising producers”, “SDGS”, and “work style reform”.
Date & Time : Thursday, November 14
Japanese Original Production: Producers’ Perspective on the Production Process
Panelists : Yoshiki Ishii (President / Executive Producer, kirameki) / Masami Ouchi (Producer, TAIYO KIKAKU) / Daisuke Misu (Producer, AOI Pro.)
Moderator: Eiko Hayashi
// What is Inter BEE 2024? //
Pprofessional exhibition for sound, cinema, and communications, now in its 60th year in Japan.
It is an international exhibition where the latest innovations in the content business gather from Japan and abroad.
Dates: November 13 (Wed.) – 15 (Fri.), 2024 Venue: Makuhari Messe (2-1 Nakase, Mihama-ku, Chiba-shi, Chiba 261-8550) Admission: Free (All visitors must register for admission) Organizer: Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA)
Official website: https://www.inter-bee.com
代表・エグゼクティブ・プロデューサーの石井義樹が「ドバイ・リンクス 2024」フィルムクラフト部門の審査員としてドバイでの審査に参加してきました。「ドバイ・リンクス」は2024年3月5日〜6日の期間にドバイにて開催されたカンヌライオンズの姉妹フェスティバルです。MENA(ミーナ : Middle East and North Africa)と呼ばれる中東と北アフリカ地域最大のコミュニケーションアワードです。石井は3月2日の朝から現地に入り、3日と4日に丸2日間かけて審査をしました。
参加した石井のコメント
ドバイに初めて行きましたが、面白い都市でした。大都市でありながらダウンタウンの中心部から車で1時間弱で砂漠に出られるといったローカル感もある都市でした。ドバイ・リンクスの審査では、世界中から広告代理店のプロデューサー、クリエイティブ・ディレクター、プロダクションのプロデューサー、アニメのプロダクションの監督、CMの監督などが集まりました。石井が参加したフィルムクラフトの審査員は、ニューヨークから2名、チリから1名、ニュージーランドから1名、スペインから1名、オランダから1名、そして日本から石井というメンバーで、女性が4名、男性3名という構成でした。人種もダイバーシティを感じ、女性が多いのも今の特徴だと思います。
審査の過程もとても興味深い体験でした。事前審査を2月から開始し、2/27までに審査員が各自web上で審査を終えます。全部のエントリー作品をチェックし、スコアを付け、それをドバイのホテルの会議室で2日間かけて議論します。
1日目はショートリストを作成、2日目はショートリストからブロンズ以上を決め、次はシルバー、そしてゴールド、グランプリを決めるという流れでした。話し合う中でいくつもの視点が出てきて、議論しながら審査を進めます。日本の作品は基本エントリーされていないので、日本の案件の後押しや文化的背景を話す必要がなく、その点気が楽な部分もありつつ、賞を獲ることの難しさや大変さがわかるので、適当には審査できないなという気持ちでした。
審査している時は集中していたので、ランチブレイク時や審査が終わった後の疲労感は、相当ありました。でも審査中は、アメリカでフィルムスクール時代に感じた、あの映画いいよね、どう思う?黒澤のさー、羅生門のパンフォーカスがさー、とか小津の東京物語のあの構図いいよね、とか、純粋に映画映像好きが話しているような瞬間があり、それはとても有意義な時間でした。
CEO and Executive Producer Yoshiki Ishii participated as a jury member in the Film Craft category of Dubai Lynx 2024. Dubai Lynx is the sister festival of Cannes Lions, held in Dubai this year from March 5th to 6th. It is the largest communication awards festival in the MENA region (Middle East and North Africa.) Ishii arrived on-site on the morning of March 2nd and spent two full days on March 3rd and 4th, participating in the judging process.
Comments from Ishii on attending
It was my first time visiting Dubai, which was an intriguing city. Despite being a major metropolitan area, it retains a local vibe, with the desert just under an hour’s drive from downtown. At the Dubai Lynx judging venue, producers, creative directors, production producers, animation directors, and commercial directors gathered from around the world. The jury for the Film Craft category, which I participated in, consisted of two members from New York, one from Chile, one from New Zealand, one from Spain, one from the Netherlands, and myself from Japan. The jury was composed of four women and three men, showcasing diversity in race and gender, reflecting current trends.
The judging process was a fascinating experience. Preliminary judging began in February, with judges completing their assessments online by February 27th. We checked all the entries, scored them, and then spent two days in a conference room at a Dubai hotel discussing them.
On the first day, we created a shortlist, and on the second day, we decided on bronze or higher from the shortlist, followed by silver, gold, and the grand prix. Various perspectives emerged during the discussions, guiding the judging process. Since Japanese entries were generally not submitted, there was no need to advocate for Japanese projects or discuss cultural backgrounds, which made things easier in some aspects. However, it also highlighted the challenges and difficulties of winning an award, giving us an awareness that judging responsibilities couldn’t be taken lightly.
I was deeply focused during the judging process, so I was admittedly very tired during lunch breaks and after the judging was completed. However, during the judging, there were moments reminiscent of my film school days in America, discussing favorite films like “Isn’t that shot from Kurosawa’s Rashomon amazing?” or “The composition in Ozu’s Tokyo Story is fantastic.” These moments, where film lovers purely discussed cinema, made for a very meaningful and valuable time.
KIRAMEKIの代表・エグゼクティブプロデューサーの石井義樹が、今年3月にドバイで開催されるコミュニケーションアワード「Dubai Lynx 2024(ドバイ・リンクス)」のフィルムクラフト部門の審査員を担当します。
ドバイ・リンクスはカンヌライオンズの姉妹フェスティバルで、MENA(ミーナ : Middle East and North Africa)と呼ばれる中東と北アフリカ地域最大のコミュニケーションアワードです。各国から集まる審査員とフィルムのコミュニケーションについて議論し、MENA地域のクリエイティブに少しでも貢献できればと思います。
【Dubai Lynx 2024】
2024年3月5日〜6日にドバイにて開催されます。
https://www.dubailynx.com/
We are excited to announce YOSHIKI ISHII, CEO and Executive Producer of KIRAMEKI, will be a Jury member for the Film Craft Lynx at Dubai Lynx 2024 – working with my fellow Jurors to find and celebrate the best creativity the MENA region has to offer.
Join MENA’s creative marketing community on 5 and 6 March 2024 at Emirates Golf Club Dubai.
【Dubai Lynx 2024】
2024 5-6 March
https://www.dubailynx.com/
キラメキウェブサイトが全面リニューアルされました。何度も訪れたくなるようなサイトを目指しました。是非覗いて見てください!
企画・制作は Mount Inc. さんにお願いしました。最初のお打ち合わせから、丁寧にコンサルしてくださり、ウェブサイトでキラメキの何を伝えるべきか、魅力は何かを会話の中から自然と引き出してくれました。mountチームと話しているだけで、素敵なウェブサイトになりそうだなとワクワクしたのを覚えています。デザイン提案では、おしゃれな海外の雑誌のように洗練されたデザインを全て印刷して持参し、弊社のテーブルに大きく広げてのプレゼン。皆笑顔になり感動しました。ウェブサイトは「速いが正義」のお言葉通り、ストレスフリーの心地良いウェブサイトに仕上がっています。
コピーは佐倉さんと三宅さんが担当してくださいました。佐倉さんが書いてくださったトップページのモノローグをはじめ、キラメキらしいことばは何かを何度も修正を重ねながら一緒に考えてくださいました。感謝しています。
新いウェブサイトを通してクライアントや制作スタッフ、クリエイターの皆さんと繋がり、さらに素敵なプロジェクトをプロデュースしていきたいと思います。
<Credits>
Creative Direction, Art Direction, Design:
Hidekazu Hayashi (mount inc.)
Technical Direction, Development:
Kenji Okabe (mount inc.)
Information Architect:
Tsubasa Makino, Ayame Kano (mount inc.)
Development:
Nana Terada (mount inc.)
Project Management:
Ayame Kano (mount inc.)
Copy Writing:
Yasuhiko Sakura, Makiko Miyake
Illustration Artist:
Stéphane Manel
We aimed to create a website that would make guests/visitors want to visit our site again. Feel free to check us out!
Mount Inc. spearheaded the planning and production of the website. Mount Inc. conducted thorough consultations with us, walking us through what points and appeals our website should possess. Just by our regular meetings, we could already sense an amazing outcome for our new website. During the design proposal, they brought out sophisticated designs similar to stylish overseas magazines, printed it all out, and laid it to our table to conduct brainstorming. Everyone was really impressed with the ideas they presented to us. As the saying goes, “Speed is Key”, we opted for a comfortable, stress-free website.
Copywriting was led by Mr. Sakura and Ms. Miyake. Starting with the monologue on the top page, which Mr. Sakura wrote, we conducted several meetings and discussions to revise words and phrases, and make the overall outcome unique to KIRAMEKI. We are very grateful to Mount Inc. and their team. Through our new website, we hope to foster and connect with every client, production staff, and creators to produce more wonderful projects in the future.